Utomhuspedagogik på Hagvidson Trolleby
Det vi kan göra inomhus, kan vi göra utomhus.
Utomhuspedagogik på Trolleby Förskola innebär att vi använder oss av naturen och dess miljö som
en grundläggande del i lärandet. Genom att arbeta ute, så stimuleras barnens nyfikenhet och lust att
lära, och detta uterum ger barnen möjlighet till rörelse och gemenskap på ett lekfullt sätt. Praktiska
erfarenheter blir till lärdomar genom att barnen får reflektera och diskutera, experimentera och lösa
problem som dyker upp.
Vi lär oss om miljön, att ta vara på den och värna om den, att vi också ska ta hand om oss själva för
att må bra. Vi komposterar en stor del av vårt matavfall, vi återvinner material vid någon av ortens
återvinningscentraler samt odlar blommor och grönsaker i vår trädgård, allt tillsammans med barnen
som lättare förstår ett kretslopp och människans påverkan på miljön.
Att vara ute, ger starka och friska barn i och med att barnen rör på sig regelbundet och får träna sin
motorik naturligt i vår närmiljö och i skogen. Forskning visar att utomhuspedagogik gör det lättare för
barn att fokusera/koncentrera sig och att sitta stilla då det behövs.
Vår personal arbetar bland annat utifrån Uppsala Naturskolas utomhusmaterial, med bland annat
matematikpåsar (Leka och Lära matematik ute), där vi får inspiration och kännedom om aktiviteter
som kan utföras under hela året. Vi har även material från Utikuligt, Utomhuspedagogik i förskola
och förskoleklass samt en stor informationsbank med idéer och kunskap från erfaren personal.
Vår ambition är att så länge som möjligt äta ute med de största barnen, och att tillaga lunch med
dem, minst en gång i veckan.
Vår kock gör utelunch för samtliga en gång i veckan under vår-höst.
Vi vill med vår utomhuspedagogik att barnen ska få kunskap och känsla för naturen och dess
betydelse för oss alla, känna glädje av att vara ute i skog och mark, utvecklar sin sociala kompetens,
få kunskap om naturen och vårt kretslopp samt lära känna sin kropp och alla sina sinnen. Med detta
vill vi kunna stärka barnet att kunna påverka sin vardag, få dem att våga tro på sig själva och känna
sig trygga, samt utveckla sin identitet och kreativitet.
Våra grupper och dess målsättning
Myrorna, ålder 1-2 år
Att barnen ska känna sig trygga och säkra på förskolan
Att personalen arbetar på ett språkutvecklande arbetssätt
Sång, musik, ramsor och rörelse
Träna på att gå korta promenader
Fått en introduktion till värdegrund
Kottarna, ålder 2-3 år
De börjar träna på att klä av och på sig, tränar på bra matsituation (bordsskick)
Barnen ges möjlighet till individuella utmaningar
Språkutveckling via sagor, rim och ramsor
Rörelse, sång och musik
Längre utflykter till skogen
Motorik och kroppsuppfattning
Kamratskap och samarbete med andra barn
Arbeta med värdegrund via Bamsematerial
Ekorrarna, ålder 3-4 år
Ta större ansvar över sin situation på förskolan, t.ex. av/påklädning, matsituationen, egna initiativ
Utveckla finmotoriken
Längre utflykter till skogen
Språkutveckling med sagor, rim och ramsor
Introduktion av Allemansrätten
Att börja bygga och skapa av olika material och tekniker
Att veta om naturen och människans påverkan på den
Introducera matematik
Arbeta med värdegrund via Alfonsmaterial
Spindlarna, ålder 5-6 år
Hitta-Vilse utbildning
Kännedom om barnkonventionen
Trafikvett
Språkutveckling via sagor, rim och ramsor
Kännedom om Allemansrätten
Kännedom om Sveriges djur och natur
Halvdagar med utflykter till skogen
Grundläggande förståelse för matematik och dess begrepp, siffror och termer
Matematiska och språkliga förberedelser inför förskoleklass
Arbeta med värdegrund via Kungaskogen-material
HAGVIDSON
TRYGGHET - DELAKTIGHET - GLÄDJE
Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.